02 January 2011

Hari terakhir bermalas-malasan

Assalamualaikum w.b.t

Apa khabar kalian? Diharapkan hujung minggu begini masa-masa yang terluang dapat dimanfaatkan dengan sepenuhnya. Bagi yang diutara pula, selamat bercuti semua.


Sepatutnya, hari ini aku sudah memulakan praktikalku. Tetapi memandangkan hari cuti sempena meraikan kejayaan pasukan Malaysia yang berjaya menjuarai Piala Suzuki AFF jatuh pada hari Jumaat lepas yang juga merupakan hari cuti di utara ini, jadi hari cuti itu digantikan pada hari Ahad ini.

Hari ini, hari pertama aku berjalan-jalan di Kedah ini. Melihat sawah yang luas terbentang. Begitu mendamaikan sekali. Pada mulanya, aku dan rakan di sini pergi ke rumah anak atuk yang aku tumpang rumahnya @ Mak Lang. Di rumah Mak Lang, berjumpa pula dengan menantunya iaitu Kak Mira. Berkenalan dengan beliau dan beliau mengatakan kepada aku,"Muka jambu, mesti ramai peminat". Tergelak aku mendengar ucapan daripada mulut beliau. Tak pernah orang lain yang jumpa aku barkata sedemikian rupa. Kalau aku mempunyai ramai peminat, tidaklah bosan hari-hariku melayani peminat-peminat. Tidaklah lekang henset aku daripada dimasuki mesej atau panggilan. Tidaklah facebook aku hanya penuh dengan gambar tanpa ada yang tidak dikomen. Tidaklah blog ini suram tanpa pengunjung mahupun komen. Kenyataan yang tidak dapat diterima olehku.

Lagi satu ucapan beliau tentangku,"Badan macam pemain bola". Hanya senyum yang terukir di bibir ini. Pemain bola yang macam mane tu kak maksudnye? Nak kate tinggi, 180cm pun tak sampai. Nak kate sasa, badan pun sekeping. Memang pun saya main bola kak, tapi tak de lah macam pemain bola sepak professional. Saya ni amatur jek. Main pun entah apa-apa. Setakat penuhkan korum tu bolehla. Itulah ucapan daripada orang yang pertama kali aku jumpa dan tidak boleh diterima akal. Susah untuk mempercayainya.

Petang tadi juga Mak Lang dan Mak Anjang, kakak kepada Mak Lang memasak bubur asyura di rumah Mak Anjang. Bubur asyura yang sangat berbeza dengan bubur asyura di Johor. Kalau di Johor, bubur asyura masaknya di masjid ataupun surau. Tetapi di sini, bubur asyura dimasak dirumah dan jika ingin mengagihkan ke masjid, hantar sahaja ke sana. Cara memasaknya juga berlainan. Bubur asyura di sini di masak seperti memasak dodol. Nama sahaja sama, tetapi bentuk dan rasanya berlainan. Sangat berlainan.

Bubur asyura Kedah

Bubur asyura Johor

4 nasihat:

SyilAdlin said...

Bestnye bubur asyura...tahun ni tak dapat nk rasa ...kempunan...

SDS said...

mmg sedap..dua2 pun sedap...bubur asyura Kedah n Johor...

Al - Mu'allim said...

Pernah rasa bubur asyura pahang?

SDS said...

pahang? blm lg...lain ke?

Post a Comment