06 January 2011

Hobi

Assalamualaikum w.b.t

Masing-masing mempunyai hobi bukan? Apa hobi kalian? Chatting? Melayari internet? Bermain badminton? Bola sepak? Takraw? Kumpul setem? Apa pun hobi anda, diharap ada faedah disebaliknya. Begitu juga aku. Aku mempunyai hobi yang rata-rata kebanyakan orang lelaki sukai iaitu bermain bola.

Seingat aku, aku mulai serius bermain bola seumur aku 14 tahun. Pada mulanya, rakan mengajak bermain di padang sekolah, tetapi lama-kelamaan aku menjadi minat terhadap bola sepak. Sangat-sangat minat. Disebabkan minat ku yang sangat tinggi terhadap bolasepak ini, aku dan rakan-rakan akan berkumpul di padang sekolah seawal 5 petang untuk bermain bola sepak. Pada masa itu, memang aku akan bermain bersungguh-sungguh walaupun hanya bermain pada waktu petang. Dan pada masa itu juga, aku mencuba bermain di mana-mana sahaja posisi yang aku ingin cuba termasuk goalkeeper. Aku meminati bermain sebagai goalkeeper kerana berasa seronok apabila merebahkan badan di atas rumput sambil menangkap bola. Dan disebabkan itu, aku bermain untuk posisi goalkeeper dalam pasukan bola sepak yang diwujudkan bersama rakan-rakan yang lain. Rata-ratanya semua pelajar sekolah menengah.

Dan ketika itu, aku masih mengingati kejohanan pertama melibatkan pasukan bola sepakku, kami kalah dalam pusingan pertama lagi dalam kejohanan itu. Maklumlah, pengalaman pertama dalam kancah bola sepak. Tambahan pula lawan kami lebih dewasa dan berpengalaman.

Selepas beberapa lama, kami mulai bermain di padang yang lebih besar dan mulai bermain dengan orang yang lebih dewasa. Baru kami sedar bahawa tahap permainan kami lebih rendah berbanding mereka. Untuk bersaing dengan mereka, kami perlu bekerja kuat untuk bersaing dengan mereka. Daripada skill hinggalah kepantasan, mereka lebih hebat berbanding kami yang lebih mentah. Namun setelah bermain dan melihat cara mereka bermain setelah beberapa lama, kami mampu bersaing dengan mereka.

Aku masih mengingati ketika itu, kejayaan pertama aku raih dengan bermain bola sepak ialah kejohanan bola sepak 7 sebelah yang dianjurkan kampung sebelah. Walaupun ianya tidak bernilai jika dibawa keluar, tetapi ianya sangat manis apabila ianya kejayaan pertama pasukan aku yang diwujudkan secara rawak untuk pertandingan itu. Lebih manis lagi apabila aku berjaya menembusi pintu gol pihak lawan 3 kali untuk kejohanan itu. Tidak percaya rasanya dapat menjaringkan gol di dalam perlawanan yang melibatkan orang-orang yang lebih berpengalaman.

Selepas tamat SPM dan aku menyambung pelajaran di Johor Bahru, aku tidak lagi aktif bermain bola sepak. Hal ini kerana di JB orang ramai lebih menyukai bermain futsal. Sukan yang dimainkan secara 'indoor'. Teringat aku juga ketika itu, pertama kali aku bermain futsal di sana, aku bermain bersama kawan-kawan di City Plaza. Selepas itu, kami mula bermain secara aktif di sekitar JB. Dan kemenangan pertama kami raih ialah pertandingan yang dianjurkan senior kos kami. Aku berasa sungguh gembira kerana aku dan kawan-kawan satu kos berkongsi hobi yang sama.

Dan ketika berada di semester 2, kami mula berjinak-jinak bermain dengan orang yang lebih berpengalaman dalam sukan perfutsalan pada hari Jumaat malam Sabtu pada pukul 2 hingga 4 pagi di YH Futsal. Di sana, terlakar 2 kejayaan yang tidak mungkin aku lupakan semasa bersama pasukan yang ditubuhkan bersama rakan satu kos kami. Yang pertama, kami memenangi tempat kedua kejohanan yang dianjurkan kolej kami. Dan yang kedua, kami berjaya meraih tempat pertama dalam kejohanan yang sama pada tahun berikutnya.

Dan semenjak kami berpindah ke rumah sewa di semester 3, kami mulai dikenali sebagai Landak Kawan yang mengambil nama sempena nama jalan tempat kami tinggal. Semenjak kami tinggal di sana, kami semakin aktif mengadakan perlawanan persahabatan dengan mana-mana sahaja pasukan yang berhajat. Dan kami semakin dikenali selepas berjaya memenangi tempat pertama di kejohanan yang dianjurkan oleh pihak kolej.

Namun, setiap permulaan mesti ada penghujungnya. Sampai ke penghujung tahun 2010, kami terpaksa berpecah disebabkan tempat praktikal yang berlainan khasnya aku yang jauh meninggalkan kawan-kawan si selatan tanah air. Tetapi, aku tidak akan lupa kenangan-kenangan yang mampu membuat diri ini rindu untuk bermain bersama mereka. Landak Kawan sentiasa tersemat di hati. Memandangkan di sini tiada kawan yang berkongsi hobi yang sama dan ketiadaan masa yang banyak untuk memenuhi hobi yang satu ini, aku tidak lagi bermain futsal ataupun bolasepak. Tidaklah badan ini mengeluarkan peluh yang ternyata baik untuk kesihatan. Hanya terkurung di dalam office yang ber'air-cond' tanpa banyak bergerak.





Antara gambar-gambar semasa perlawanan kedua terakhir kami bersama staff kolej.

6 nasihat:

soutulmujahid.com said...

main bola x salah... janji tutup aurat :)

SHM said...

SoutulMujahid : btul 2. Lgpun mnutup aurat x prnh mghlg dr mnutup aurat...

ummu said...

assalamualaikum
bersukan dan beriadah untuk kesihatan
asalkan menutup aurat inshaAllah,selamat
Bicara hati IbuJurnal kehidupan

SHM said...

wa'alaikumussalam...
btul tu..jika menutup aurat, pasti sukan @ riadah akan diredhai...

Yuni Aisyah said...

yer setuju dgn comments diatas...:)

SHM said...

Yuni Aisyah : Insya'allah, yg baik kita ikuti, yg x baik kita tinggalkan..

Post a Comment