28 October 2010

Berita terkini tentang Sodium Laureth Sulfate

Sebelum tu, korang kene bace entry tentang ni dulu. Kalau da bace, baru sambung yang ni. Ok, tadi sebelum gi kelas, Chet ade bagitau aku tentang Sodium Laureth Sulfate kat palmolive aku. Die kate SLS (bukan SDS ea) ni bukannye terdapat di dalam sabun mandi sahaja, tetapi juga terdapat dalam shampoo, ubat gigi dan banyak lagi. Die kate, die tak jadik nak tukar palmolive aku dengan shokubutsu die. Tak pe la, lebih berharga kawan daripada bende tu an. So, tak tukar pon tak pe.

Berbalik kepada SLS, Chet cakap lagi banyak effect yang boleh kite dapat kalau gune barang yang mengandungi SLS ni. Sebab tu die tak jadik nak tukar shokubutsu die dengan palmolive aku. Ok, bile die cakap je bukan dalam sabun jek ade SLS ni, aku terus tengok barang-barang aku. Dan aku terkejut bila tengok kat shampoo aku pon ade SLS jugak. So, lepas ni memang tak ar aku nak gune shampoo tu an.

Lepas tu, aku search kat internet, memang ternyata SLS ni banyak memberi kesan buruk terhadap diri manusia. Di antaranya ialah kerosakan kulit, kerosakan mata sementara, keguguran rambut, kerosakan hati dan banyak lagi. Kalau korang tak percaya, korang search sendiri. Ish, memang sungguh tidak diduga. Sebelum ni memang tak mengambil berat tentang ni semua, walhal beli air tengok ade tande halal, ok jek.

Tetapi setelah menginjak dewasa dan mahu memikir tentang kesihatan diri, kini aku lebih berhati-hati dalam membeli barang. Marilah kita bersama-sama mengelakkan daripada menggunakan barangan yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate untuk kesihatan diri. Jangan menyesal di kemudian hari. Mengelak lebih baik daripada merawat.

Wallahualam...

4 nasihat:

Ckin Kembaq said...

Kena check btul2 la ni.. kan?.. Buatan manusia,msti ada kelemahannya..

SHM said...

ckin : mmg btul tu sbb sy check brg-brg yg kt uma ni, byk yg ad SLS. Bukan sabun mandi jek, ubat gigi pun ad juga...

Ameen Muslim said...

hurm... saya kalau x guna shampoo mcm kepala rasa gatal2. sal 2 kerap guna.

SHM said...

ameen : hati-hati sbb kebanyakan shampoo skrg mmg byk gne SLS...

Post a Comment