28 October 2010

Fakta untuk anda percaya atau tidak

Malam tadi di dalam fb, aku telah di tag oleh seorang SAHABAT tentang fakta yang sangat mengejutkan aku. Yelah, sebelum ni tak tau, memang la terkejut. Baca ni...

1. Jika anda makan satay, jangan pula lupa timunnya, sebabnya
memakan satay bersama karbon yang terhasil selepas pembakaran
akan mendatangkan kesan karsinogen! Apa bendanya karsinogen tu?
(Ianya ialah suatu keadaan yang menyebabkan barah). Timun pula
adalah anti-karsinogen.

2. Jangan makan udang selepas mengambil pil vitamin C ! Yang mana anda akan mati keracunan Arsenik dalam beberapa jam sahaja.

3. Barah akibat penggunaan bahan dalam Shampoo. Balik rumah dan
pergi periksa. Tukarlah ke jenama lain sebelum terlambat, jika
kandungan dalam shampoo anda mengandungi Sodium Laureth
Sulfate atau ringkasnya SLS. Bahan ini akan menyebabkan barah
dalam jangka masa yang panjang dan ini bukannya jenaka. Shampoo
yang disahkan mengandungi bahan ini ialah; VO5, Palmolive, Paul
Mitchell, L'Oreal, Hemp Shampoo terbaru keluaran body shop, Nature Force dan lain-lain lagi. Shampoo Clairol's Herbal Essence adalah satu-satunya yang mengandungi Sodium Laureth Sulfate secara tunggal. Meskipun pertanyaan telahpun dibuat terhadap syarikat ini dan jawapan dari mereka ialah, "Ya memang kami dah tahu masalah ini tetapi kami tidak boleh melakukan apa-apa kerana kami memerlukan bahan yang boleh mengeluarkan buih yang banyak". Dalam pada itu, Pasta Colgate & Dee Dee (untuk kanak-kanak) turut mengandungi bahan yang sama untuk penghasilan buih.

4. Kepada penggemar makanan jenis mee segera (tak kiralah maggi,
koayteow dsb), Pastikan berhenti makan dulu sekurang-kurangnya 3 hari selepas mengambil mee segera sebelum mengambil paket yang seterusnya. Maklumat yang dikongsi bersama dengan seorang doktor. Keluarga saya telah menghentikan pengambilan makanan ini setelah mendapat tahu berkenaan salutan wax ke atas makanan ini. Inilah yang menyebabkan mee segera tidak melekat antara satu sama lain apabila dimasak. Telah dinyatakan terdahulu melalui SEORANG AKTOR dari SBC (sekarang ni dikenali sebagai TCS). Beberapa tahun lalu, yang mana kariernya membuatkan beliau sangat sibuk untuk memasak, jalan mudah mengambil mee segera setiap hari. Kemudiannya beliau disahkan menghidap barah. Barahnya disebabkan wax dalam mee segera. Doktor juga memberitahu yang
badan manusia memerlukan 2 hari untuk membersihkan wax dari sistem badan. Seorang lagi mangsa yang serupa ialah Pramugara dari SIA yang mana setelah berpindah dari rumah ibunya ke rumahnya sendiri, Dia tidak memasak tetapi kerap makan mee segera. Dia didapati menghidap barah dan mati selepas itu. Sekarang ini tindakan memakan mee segera bolehlah diistilahkan sebagai 'makan untuk mendapat barah'.

5. Bawang Goreng segera, Seorang kawan melawat ke sebuah
perusahaan kecil membuat bawang goreng, dan melihat terdapat
banyak straw minuman. Yang bewarna dan tidak bewarna diasingkan. Apa yang mengejutkan ialah straw yang tidak bewarna dicampur bersama gorengan bawang yang bertujuan apabila plastik straw tersebut dipanaskan, ianya melebur lantas menyaluti bawang tersebut. Sebab itulah kalau bawang goreng segera yang dibeli terdedah kepada udara tak akan lembik tapi kalau kita buat sendiri lembik dalam masa yang singkat sahaja. Sebarkanlah maklumat ini kepada orang- orang yang anda sayangi dan pengguna yang masih belum disedarkan lagi.



Kalau tak percaya! boleh hubungi utk pengesahan kepada Penama ni..

Nor Hamizi Md. Amin
Penolong Pendaftar
Unit Perkhidmatan
Bahagian Pengurusan Sumber Manusia & Pentadbiran
Jabatan Pendaftar, Universiti Sains Malaysia
11800 Minden, Pulau Pinang
Tel: 04-6532694


Ha, kalau korang tak percaye korang boleh tanye kepada penama di atas. Aku walaupun tak tau, tapi aku percaye gak. Hakhak. Dan aku amat terkejut dengan fakta nombor 3. Disebabkan aku baru jek beli refill Palmolive, aku tengok kat ingredients, memang ada Sodium Laureth Sulfate! DANG. Aku baru guna salah satu refill dan banyak lagi yang ada. Tapi disebabkan fakta di atas, mandi malam tu aku terus tak guna dah palmolive tuh. Aku mintak Chet punye shokubutsu skit. Aku rase shokubutsu ni bagus, ade tanda halal lagi. 


Tapi aku rase macam nak buang jek palmolive yang ade, tapi membazirlah. Aku ingat nak buat basuh motor jek, hakhak. Basuh motor pakai palmolive? Tapi Chet kate die nak tukar refill shokubutsu die dengan palmolive aku. Mule-mule aku nak beli shokubutsu die, cash! Mule-mule die cakap tak nak. Tapi selang beberapa saat, "tukar jelah dengan aku". Die nak amik palmolive aku, then aku amik shokubutsu die. "Betol?" aku cakap. Die balas,"ajal maut di tangan tuhan". Memang la ajal maut di tangan tuhan, tapi kalau kite yang tak jage kesihatan, memang senang nak dijangkiti penyakit yang tak diingini. Sama juga dengan merokok. Kalau orang yang sihat hisap rokok, tak ke lame-lame jadik penyakit rokok tu. Kan rokok tu racun. Banyak bende-bende yang boleh mengakibatkan kerosakan organ kat dalam rokok tuh.


Ok, aku tak nak membebel panjang-panjang, da Chet cakap macam tu, so tukar jelah dengan die. Kalau boleh aku tak nak orang lain gune palmolive lagi sebab aku sayang kawan-kawan aku. Buatnye 5-10 tahun lagi dapat berite si polan tu sekarang tengah sakit barah. Peh, tak ke terasa bersalah member ni...






Ape-ape pon serahkan segalanya di tangan Yang Maha Esa. Wallahualam...

12 nasihat:

Ieqa Swetluv said...

nice sharing.. =)

Ckin Kembaq said...

Seboleh2nya elakkan yang mana tak elok untuk ksihatan... n_n Jgn dah sakit baru nak nyesal.ye dak..

SHM said...

ieqa : sharing is caring rite? ^_^
ckin : ye, btul tu...sokong anda 100% ^_*

miss lolly a.k.a luvfareda said...

BAWU BACE PASAL ENTRY NI TADI. HEEEEE

SHM said...

oh, yeke? so ikutlah nasihat fakta ni klu nk sihat ye...

Al - Mu'allim said...

Erk, boleh saya tanya,

ada x sesiapa yang dah hubungi penama tersebut?

SHM said...

erk, x tau la...
klu nk tnye, silakn...
klu x nk tnye, sila rujuk di google...
mungkin fakta ni hanya mitos...

Ameen Muslim said...

wah, baru tahu. alhamdulillah saya bukan penggemar mee segera.

SHM said...

ameen : same la kite...^_^

syuxer said...

Mintak izin share bro..:)..respons kat shoutbox ye..:)

Jannah said...

cokubutsu tu memang bagus pun.wangi pun wangi..

SHM said...

JANNAH means Heaven : btul3x . mmg sgt wangi . :D

Post a Comment