03 November 2010

Selamat pergi dan selamat pulang

Semalam aku dan kawan-kawan ada terlibat dengan exam untuk SKM. So, memang kitorang tak join program yang melibatkan pelajar Jepun ke kolej aku. Aku pun tak tau sangat kenapa diorang (Jepun) suke sangat gi kolej aku. Nak kate cantik, tak de la cantik pun. Nak kate canggih, tak canggih langsung. Abaikan.

Berbalik kepada peperiksaan SKM, kitorang diperlukan untuk lulus exam teori dan amali unutk terampil SKM tahap 2. So, semalam pukul 10 kitorang start exam teori dan berakhir pukul 11.30. Then pukul 12.00 start exam amali pulak. Exam ni kitorang dikehendaki membuat pelan lantai sebuah banglo 1 tingkat dalam masa 4 jam. Sangat-sangat lame. Lepas exam teori tu, kitorang terpakse berkumpul lagi dalam pukul 5 untuk menyelesaikan fail yang tinggal sedikit lagi untuk diperbaiki. Memang semalam merupakan hari yang penat.

Balik daripada kolej, aku duduk-duduk sambil melepaskan lelah setelah seharian bertungkus-lumus menyelesaikan perihal SKM. Agak serabut. Tetapi hari ini aku aku melihat awan dan sunset yang sangat cantik. Tanpa melengahkan masa, aku mencapai kamera dan mula mengambil gambar ciptaan Allah yang sangat menakjubkan. Aku memanjat tembok pagar rumah untuk view yang lebih menarik sambil mengagumi ciptaan Allah ini. Sebenarnya tidak menarik sebab kat rumah aku je. Aku juga sebenarnya sudah lama ingin mengambil gambar sunset di tepi pantai, tetapi belum berkesempatan. Cuci mata dahulu sebelum meneruskan pembacaan.

Lebih kurang pukul 6...

Awan yang sangat cantik

Burung-burung yang bebas berterbangan

Sunset yang begitu menarik

Sebelum hari ini melabuhkan tirai

Sambil-sambil aku mengambil gambar, aku sangat kagum dengan ciptaan Allah yang satu ini. bagaimana Dia boleh menjadikan effect daripada matahari sedemikan rupa. Bagaimana Dia boleh membentuk awan yang begitu cantik. Sungguh Dia Maha Berkuasa. Mampu melakukan apa sahaja yang dikehendaki sedangkan perkara itu tidak terjangkau oleh pemikiran manusia. Betapa kerdilnya kita di sisi-Nya. Kita hanya insan yang lemah yang sangat-sangat memerlukan pertolongan Dia di dunia ini. Tanpa Dia, bagaimanalah keadaan kita? Tanpa Dia, bolehkah kita hidup seperti hari ini?

Selepas Maghrib dan masuk pula Isya', aku dan 2 lagi kawan pergi ke rumah Mail untuk bermain badminton. Kitorang naik kereta bersama abang mail untuk memudahkan urusan. Sampai di gelanggang, kami mula bermain badminton. Mula-mula, aku terasa seperti kekok bermain di sana memandangkan ini pertama kali aku bermain di gelanggang yang begitu banyak dan juga terbuka.

Teruk! Itulah yang boleh diklasifikasikan diri aku semasa bermain badminton tadi disebabkan sudah berbulan lamanya au tidak bermain badminton. Aku pun dah lupa bila kali terakhir aku bermain badminton. Entah mengapa, sejak akhir-akhir ini minat untuk aku bersukan sudah berkurangan. Futsal pun aku dah jarang main dengan kawan-kawan. Kalau dulu semasa sem 2, aku dan rakan rakan akan bermain futsal setiap minggu, hari Jumaat pukul 2 hingga 4 pagi!. Sekarang untuk bermain lebih sekali seminggu, aku akan berfikir berkali-kali. Tiada mood untuk aktif bersukan sekarang. Aku pun tidak tahu mengapa.

Opss, dari tadi membaca tidak ada yang berkaitan dengan tajuk ye? Begini sebenarnya, SAHABAT merangkap roomate aku, Chet hari ini akan berlepas ke Kota Kinabalu, Sabah untuk menyertai Ekspedisi mendaki gunung kinabalu anjuran kementerian pengajian tinggi. Beliau dijangka balik semula ke JB ini pada pagi Sabtu. Jika diikutkan hati, aku pun hendak menyertai program ini. Dari kecil impian aku untuk mendaki tersemat di hati. Tetapi mungkin tiada rezeki. Program ini pun hanya memerlukan 4 orang pelajar daripada 1 kolej. Apa-apa pun, mari kita berdoa supaya kawan-kawan kita yang pergi ke sana semua sihat-sihat belaka dan tiada perkara buruk menimpa mereka. Semoga program ini ada manfaatnya kepada mereka semua.

2 nasihat:

Ckin Kembaq said...

Subhanallah..mmg canti gambar2 tu..suka tengok..nampak tng....waktu balik tak smpt nak amik gmbar..masa tu pnting.. ngehehe

p/s : Kamera handphone tak ok ngat nak amik gmbar..huhu

SHM said...

ckin : sbb tu sy ske sunset n awan...
kmera handphone yg ok sket 3.2mp pun da ok...

Post a Comment