21 April 2011

Assignment 2 UBM : Sunnah Nabi di dalam Hidup kita

Assalamualaikum w.b.t

Assignment kedua daripada UBM telah pun menjelma dan tarikh penghantarannya pun akan ditutup pada 11.59 malam ini. Assignment ni dihantar agak lambat kepada prof sebab SHM sibuk sikit edit blog nih. Tapi masih boleh diterima kan?

Berbalik kepada tajuk assignment yang SHM nak hantar harini iaitu mengenai sunnah Rasulullah yang ditinggalkan untuk diamalkan dalam hidup kita. Sebelum masuk ke topik yang utama, tahukah anda maksud sunnah?

Sunnah berasal daripada perkataan Arab yang bermaksud "cara" atau "kebiasaan". Sunnah adalah segala sesuatu yang diriwayatkan oleh Rasulullah SAW yang merupakan perkataan, perbuatan, ketetapan, peribadi, akhlak, mahupun perilaku, baik sebelum mahupun sesudah dilantik menjadi Rasul.

1) Memotong kuku mengikut sunnah Rasulullah. Mungkin ada yang tak tahu cara memotong kuku yang betul. Tetapi sebelum itu, kita perlu tahu hari yang sepatutnya kita memotong kuku.

Hari Sabtu - Nescaya keluar dari dalam tubuhnya ubat dan masuk padanya penyakit.
Hari Ahad - Nescaya keluar daripadanya kekayaan dan masuk kemiskinan.
Hari Isnin - Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk sihat.
Hari Selasa - Nescaya keluar daripadanya sihat dan masuk penyakit.
Hari Rabu - Nescaya keluar daripadanya was-was dan masuk kepadanya kepapaan.
Hari Khamis - Nescaya keluar daripadanya gila dan masuk kepadanya sembuh dari penyakit.
Hari Jumaat - Nescaya keluar daripadanya dosa-dosa seperti pada hari dilahirkan oleh ibunya dan masuk rahmat daripada Allah Ta'ala.

Ini bermakna cuma hari Isnin, Khamis dan Jumaat aje yang seharusnya kita memotong kuku. Hari lain bukan tak boleh potong kuku, cuma tidak digalakkan la.

Cara memotong kuku tangan dimulakan dengan membaca Basmallah dan selawat ke atas Nabi Muhammad s.a.w. Selepas itu potonglah kuku bermula dengan tangan kanan iaitu jari telunjuk, jari tengah, jari manis, jari kelingking. Selepas itu beralih pula tangan sebelah kiri dimulai dengan jari kelingking, jari manis, jari tengah, jari telunjuk dan ibu jari. Akhir sekali barulah potong kuku ibu jari tangan kanan. (Lihat gambar supaya mudah memahami)

Memotong jari kaki pula hendaklah dimulakan dengan kaki sebelah kanan bermula dari jari kelingking dan berakhir dengan jari kelingking sebelah kiri.

2)  Tidur mengikut sunnah. Cara tidur pun kita digalakkan mengikut sunnah Rasulullah. Di antaranya ialah :

1. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian) tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga.

2. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.

3. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu,dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah?
Subhanallah 33 X, Alhamdulillah 33 X, Allahuakbar 34 X.

4. Baca 4 Qul tiup ke tapak tangan dan sapu keseluruh badan untuk menghindarkan sihir dan niat jahat manusia.
5. Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga, Allah swt akan mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam. Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang.

6. Ambil wudhu sebelum tidur dan Solat Sunat Taubat 2 rakaat.

7. Maafkan semua kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang piutang sebelum tidur.Bangun tidur boleh buka fail semula kalau mahu.

8. Tidur cara Rasulullah saw dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.

3) Menangis kerana takutkan Allah. Rasulullah SAW bersabda: Tujuh golongan yang
dilindungi Allah dalam naunganNya pada hari yang tiada naungan kecuali naunganNya
iaitu imam yang adil, pemuda yang hidup dalam suasana beribadat kepada Tuhannya,
orang yang hatinya sentiasa berpaut dengan masjid, dua orang kekasih yang bertemu
dan berpisah kerana Allah, lelaki yang dirayu oleh wanita berkedudukan dan jelita tetapi
ia menolak dengan berkata: Aku sangat takutkan Allah. Orang yang bersedekah secara
sembunyi sehingga tangan kirinya tidak tahu apa yang dinafkah oleh tangan kanan dan
orang yang berzikir kepada Allah secara perseorangan bersama linangan air matanya.

"Rasulullah saw bersabda : Tidaklah mata seseorang menitiskan air mata kecuali Allah akan mengharamkan tubuhnya dari api neraka. Dan apabila air matanya mengalir ke pipi maka wajahnya tidak akan terkotori oleh debu kehinaan, apabila seorang daripada suatu kaum menangis, maka kaum itu akan dirahmati. Tidaklah ada sesuatupun yang tak mempunyai kadar dan balasan kecuali air mata. Sesungguhnya air mata dapat memadamkan lautan api neraka."

Sebenarnya banyak lagi sunnah-sunnah Rasulullah yang ditinggalkan untuk dijadikan amalan kepada kita. Dan banyak juga kelebihan mengamalkan sunnah Rasulullah. Antara hadis-hadis yang menunjukkan kelebihan mengamalkan sunnah Rasulullah ialah :

1) Daripada Anas ibn Malik ra bekata, Rasulullah S.A.W pernah bersabda : "Akan datang kepada umatku suatu zaman di mana orang yang berpegang kepada agamanya laksana menggenggam bara api” (hadith sahih riwayat Tirmidzi no. 2260).



2) Dari Anas bin Malik ra. katanya, Rasulullah SAW telah berkata kepadaku: 'Hai anakku! Jika engkau mampu tidak menyimpan dendam kepada orang lain sejak dari pagi sampai ke petangmu, hendaklah engkau kekalkan kelakuan itu! Kemudian beliau menyambung pula: Hai anakku! Itulah perjalananku (sunnahku), dan barangsiapa yang menyukai sunnahku, maka dia telah menyukaiku, dan barangsiapa yang menyukaiku, dia akan berada denganku di dalam syurga! ' (Riwayat Tarmidzi)

3) Dan Muslim pula meriwayatkan dari Anas ra. dari Rasulullah SAW katanya: Orang yang tidak suka kepada sunnahku, bukanlah dia dari golonganku!

Masya'allah. Banyak kelebihan mengamalkan sunnah-sunnah Rasulullah ni. Marilah kita sama-sama mengamalkan sunnah Rasullullah yang akan membantu kita di hari akhirat kelak.

p/s jika ada kesalahan di mana-mana, tolong tegur SHM. Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah, yang buruk itu datang daripada diri SHM sendiri.

3 nasihat:

syuxer said...

kalau saya jadi juri assignment ni..saya undi bro..memang menarik..saya x join plak wat asignment nih coz ilmu agama x cukup didada..setakat copy paste bolehla,tpi kita kena wat karya asli dan ada penghayatan apa yang kita tulis tuh,baru ada umpphh..malunya saya x berapa tahu ngat sunnah rasul nih..T.T

syuxer said...

sunnah nabi pasal potong kuku tuh yang best..:)

SHM said...

Syuxer : org len lg hebat assignment diorg...
ni pon ad copy paste jgak..
terlalu byk sbnrnya sunnah Rasulullah yg dtinggalkn kpd kita smpi kdg2 kita pun x tau bnde yg kte buat 2 sunnah Rasulullah..
rmi sbnrnye x tau sunnah potong kuku 2..

Post a Comment