25 April 2011

Masjid tercantik di dunia

Assalamualaikum w.b.t

Mase SHM tengah mencari-cari design masjid untuk dibuat rujukan memandangkan SHM kena design masjid untuk projek terbaru, SHM nak berkongsi dengan para pembaca antara masjid-masjid yang tercantik di dunia menurut pendapat SHM sendiri.

Masjidil Haram, Mekkah


Masjid Nabawi, Madinah


Masjid Zahir, Alor Setar


Masjid As-Syakirin, KLCC


Masjid Sultan Sultan Omar Ali Saifuddin, Bandar Seri Begawan, Brunei.








Masjid Sultan Ahmed @ Blue Mosque, Istanbul, Turki.




Masjid Putrajaya


Majid Ubudiah, Kuala Kangsar




Masjid Kristal, Terengganu



Masjid Baiturrahman, Acheh





Masjid Sultan, Singapura




Masjid Sultan Salahudin Abdul Aziz Shah, Shah Alam




Dan banyak lagi sebenarnya masjid-masjid yang tercantik di seluruh dunia. Semasa SHM belajar teori dulu, dalam senibina masjid ini patutnya terdapat ciri-ciri seperti 'kesederhanaan' dan 'panggilan'.  

Tapi menurut SHM, masjid-masjid yang dibina sekarang dah takde elemen 'kesederhanaan' yang menjadi sifat agama Islam itu sendiri yang mementingkan kesederhaan. Kesederhanaan di sini bermaksud rekabentuk sesuatu masjid itu sepatutnya tidak berlebih-lebih seperti kubah yang terlalu besar. Minaret yang banyak.

Elemen 'panggilan' pula bermaksud jika seseorang melihat sesebuah masjid itu, dia 'terpanggil' untuk masuk ke dalam sesebuah masjid itu. Maknanya, ramai orang akan tertarik jika sesebuah masjid itu mempunyai rekabentuk yang menarik minat orang untuk masuk ke dalamnya. Elemen ini amat penting supaya masjid-masjid yang dibina bukan untuk menarik orang ramai datang ketika Solat Jumaat sahaja, tetapi solat lima waktu juga. 

p/s pening pikir camne nak design masjid nih..



18 nasihat:

kindergartenlibrary said...

memng cntik !!!!

RHI said...

wah....SHM nak design masjid bagus2....buat yg cantik gitu...haha, cantik sangat masjidil haram dan masjid nabawi, teringin nak ke sana....Insyaallah

SHM said...

nelly : sbb masjid-masjid ni antara yg tercantik..byk lg masjid2 cantik..

yatie Awang : bkn nak, tp kena..:D
insya'allah 1 hri nnti kte dpt gi sana..^_^

SHM said...

アヌム ちゃん~~ : wa'alaikumsalam...TQ for visit me..^_^

Insan Biasa said...

Salam bro nak share sikit kalu nak designe masjidkan fahami principle of elemen design. bukan apa saya terbaca satu artikal d internet yang mana ada sebuah masjid x memerlukan bnyak Pa system pada surau itu. just nak share jer

SHM said...

Insan Biasa : Wa'alaikumsalam...mmg pun sbuah masjid x sme dgn surau sbb kapasiti yg berlainan..yg sme antra surau ngan masjid cma ia merupakan tmpt ibadah...yg lain, kebanyakan berbeza...thanks ya for sharing..:D

nur anis said...

sangat cantik..kagum tengok orang boleh design bangunan yang sangat cantik..

SHM said...

nur anis :org yg design bgunan yg cntk2 ni sgt kreatif..
jeles ngan diorg sbb bole fikir ap yg kita kdg2 x terfikir..^_^

Penulis Rindu said...

pada akhir zaman ni ..masjid dibina indah indah..tetapi ..penghuninya semakin hari semakin berkurangan

SHM said...

Abu Luqman : btul 2...semakin hari bil. masjid bertambah...dlm msa yg sma, bil jemaahnya juga berkurangan...

syuxer said...

design masjid?wauuu..hebat tuh..kadang2 kalau design terlalu cantik nanti dikatakan melampau standard kesederhanaan kan..Nak tengok contoh design masjid yang memenuhi kriteria iaitu "panggilan" ia selalu terjawab adalah mungkin masjid kat kampung kita kot..:)..selamat berdesign bro..

SHM said...

Syuxer : a'ah, kena design masjid...1st time design masjid nih, x tau la cm mne rupenye...tp klu contoh masjid yg mmenuhi kriteria 2 slalunye kt kg, besenye org rmi x g jgak sbb mungkin masjid2 kat kg ni da lme..so, elemen 'panggilan' 2 x tercapai lah..

Unknown said...

Salam ziarah,menarik artikel yang saudara/saudari/puan tulis,saya menjemput saudara/saudari/puan untuk memberi komentar,cadangan untuk penambahbaikan atau pandangan terhadap artikel terbaru saya.Semoga jasa saudara/saudari/puan dibalas oleh Allah SWT.Mana tahu kemungkinan kita berbeza pandangan,jesturu itu,di harapkan dapat berkongsi bersama.

SHM said...

Anak Pendang Sekeluarga : TQ singgah..insya'allah, akan smpi juga sy di blog Anak Pendang Sekeluarga nnti...

CikAizA said...

sememangnya cantik2 belaka masjid2 itu... tapi ia lebih indah serta cantik jika ramai yang memenuhinya dengan melakukan amal ibadat...

SHM said...

AizA : erm, betul 2..(cuba menginsafi diri)

nuyui a.k.a miss YUI said...

cntiknya..

kat kuala kangsar tu mmg cntik..terengganu pon..

MEKAH lgi cntik kan..

SHM said...

nuyui a.k.a miss NUSHA : mmg cntk smuanya...sbb 2 SHM pilih antara yg tercantik ddunia...n mmg masjidil haram lbih cantik di antara masjid2 yg lain..

Post a Comment